מוצרי בית חכם: מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים?

מוצרי בית חכם: מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים?

אם בעבר בית חכם היה בבחינת מותרות קשות להשגה, כיום אפשר להפוך את הבית שלכם לחכם ללא צורך בהתקנה של מערכת מרכזית או תשלום חודשי לספק. איך זה בדיוק עובד וכמה זה יעלה לכם?

אם גם לכם נדמה ש"בית חכם" היא אופציה יקרה שרלוונטית למי שבדיוק בונה בית או משפץ, כדאי שתתעדכנו. כיום אפשר להפוך כל בית לבית חכם, ללא צורך במערכות מסובכות או התקנות יקרות. איך זה עובד? נתחיל בלהסביר מה זה IoT.

IoT – השליטה החכמה על מוצרי חשמל כבר כאן

אחד השינויים הטכנולוגיים המובילים והבולטים ביותר בעולם הוא ה-IoT, קיצור של
Internet of Things. מה זה אומר? הרבה דברים, אבל בראש ובראשונה – יכולת שליטה אינטרנטית בתפקוד ובתפעול מוצרי החשמל שלנו מכל מקום, באמצעות אפליקציה בסמארטפון.

כיום אפשר למפות בעצמכם אילו מוצרים בבית שלכם תרצו להפוך לחכמים, ולרכוש יחידות ספציפיות שהופכות אותם לכאלה. תוכלו לבחור, למשל, להפוך את דוד המים החמים ואת המזגן בסלון לחכמים, או להוסיף לכך את התריסים בחדר השינה ואת התאורה בחצר.

במילים אחרות: אתם קובעים אילו חלקים בבית יהפכו לחכמים, ובהתאם: אתם גם קובעים את המחיר.

מה זה אומר "מוצרי בית חכם"?

בפועל, מוצרי בית חכם מהסוג שלא מחייב התקנות מסובכות או שימוש ביחידת בקרה מרכזית, נחלקים לשני סוגים מרכזיים:

  1. מתג חכם

מתג חכם הוא התקן שמחליף את המתג הנוכחי שלכם, וכולל רכיב שמאפשר לו להתחבר באופן אלחוטי לאפליקציה בסמארטפון. לאחר החיבור האלחוטי, אתם יכולים לשלוט על המתג מכל מקום בארץ או בעולם: להדליק, לכבות ולתכנת זמני פעולה. מתג חכם יכול להחליף מתג תאורה, מתג לדוד מים חמים או מתג של תריס. באמצעות האפליקציה תוכלו לעקוב גם אחר צריכת החשמל והיסטוריית השימוש במכשיר הרלוונטי.

  1. מתאם חכם

מתאם חכם הוא התקן המשמש תקע, שמתחבר לשקע בקיר. המתאם החכם כולל גם שקע שאליו אפשר לחבר כל מוצר חשמלי, כולל מזגן. כמו במתג החכם, המתאם החכם כולל רכיב שמאפשר לו להתחבר אלחוטית לאפליקציית שליטה בסמארטפון שלכם, המאפשרת לכם להדליק, לכבות או לתכנת את פעולת הרכיב החשמלי המחובר למתאם החכם. באמצעות האפליקציה תוכלו לעקוב גם אחר צריכת החשמל והיסטוריית השימוש במכשיר הרלוונטי.

כיום קיים היצע רחב מאוד של מוצרים לבית החכם, שאפשר לרכוש בחנויות פיזיות או במרחבי הרשת, כולל מוצרים זולים מאתר "עליאקספרס". רגע לפני שאתם קופצים על ה"מציאה" של מוצרים זולים כדאי שתשימו לב לכמה דברים קריטיים שחובה לבדוק לפני הרכישה. בכל זאת, מדובר כאן על חשמל.

מוצרי בית חכם: מה חשוב לבדוק לפני הרכישה?

כאמור, ההיצע של המוצרים לבית החכם הוא גדול מאוד, ומבחוץ ההבדלים יכלים להיראות קטנים. אולם ברכישת מוצר זול, הדרך למפח נפש ממוצר שמתקלקל מהר או ממוצר ששורף לכם מכשיר חשמל יקר ואפילו מסכן את חייכם – היא קצרה מאוד.

אז איך לבדוק שמוצרי הבית החכם שאתם רוכשים הם בטוחים ואמינים?

  1. התאמה לתקן: התקן הישראלי נחשב לדי מחמיר, וזה מצוין לצרכנים. משמעות העובדה שמוצר עמד בתקן היא שהמוצר עומד בעומסים שרשומים עליו, שהוא מנתק את החוט הנכון ומגן עלינו מהתחשמלות, שהוא עבר בדיקות איכות רבות ועמד בהן. יכול להיות שמבחוץ המוצרים נראים לכם זהים, שכן פעמים רבות הם מוצרים מועתקים, השאלה היא מה קורה בקרביים שלהם: הרי לא תרצו לגלות שהפלסטיק אינו עמיד בחום, נמס או אפילו נדלק או שהמוצר מקצר או נשרף, נכון? זה עלול להסתיים באסון.
  1. התאמה לעומס: לכל מוצר חשמלי הספק שונה, והמתאם החכם או המתג החכם שאתם רוכשים חייב להיות מסוגל לעמוד בעומס שמייצר אותו מכשיר חשמל. אם, למשל, המוצר הרלוונטי מייצר עומס של 16 אמפר, בעוד המתאם שלכם יכול לעמוד רק בעומס של עד 12 אמפר, אתם מסכנים את מכשירי החשמל שלכם ואת עצמכם. מומלץ לרכוש את המתג החשמלי או המתאם החשמלי רק במקום שבו אתם יודעים מה ההספק שבו הוא יכול לעמוד וסומכים שהדבר נבדק בפועל. פגשנו יותר מדי מתאמים או מתגים חכמים שנרכשו מאתרים סיניים או מחנויות בישראל שמוכרות מוצרי חיקוי ו"דוחפות" מוצר שמתאים לתאורה וגם לדוד או למזגן, והתוצאה היא לא רק שהמוצר נהרס, אלא נזק סביבתי ואפילו בטיחותי.
  1. אישור משרד התקשורת: לפי החוק בישראל, על מוצר שכולל רכיב אלחוטי לקבל, לפני ייבואו לישראל, אישור של משרד התקשורת. יש לבדוק שהמוצר שאתם רוכשים מתהדר באישור שכזה בהתאם לדין.
  1. מערך שירות ואחריות: נכון, מתגים חכמים וגם מתאמים חכמים הם מוצרי Plug & Play שלצורך התקנתם הראשונית לא נדרשת בדרך כלל שום תמיכה. אבל מה קורה כאשר אתם מחליפים ראוטר או סמארטפון, או כשאתם רוצים לחבר עוד מכשירים אחרים לאפליקציה ומשהו לא מסתדר? כדאי שלמוצרי הבית החכם שאתם קונים יהיה מערך שירות בישראל שיוכל לסייע לכם לפתור תקלות או לקבל הדרכה להפעלת המכשירים. כדאי גם לוודא שיש למוצר אחריות למקרה תקלה וביטוח למקרה של נזק.
  1. אפליקציה בעברית: נכון, זה לא הכרחי, אבל זה מאוד מקל על המשתמש את התפעול. כדאי לבדוק איך פועלת האפליקציה, כמה היא קלה לשימוש וידידותית למשתמש, וכמובן – כפי שכתבנו בסעיף הקודם – לוודא שיש מערך שירות שיכול לסייע לכם להפעיל אותה במקרה הצורך.

סיכום: בית חכם זה לא רק גאדג'ט

"בית חכם" הוא לא סתם אביזר מגניב שמייצר נוחות וחיסכון. הוא לפני הכול אביזר חשמלי שמשרת את בדרך כלל את המכשירים היקרים וזוללי האנרגיה בבית שלנו, ולכן יש להתייחס לבטיחות שלו ברצינות.

מוצרי Smart Grade מבית דילאור, העוסקת כבר יותר מ-70 שנה בתחום מוצרי החשמל, מאושרים על ידי מכון התקנים הישראלי ומשרד התקשורת ומותאמים בדיוק לדרישות רשת החשמל בארץ ובעומסים המדויקים לכל מוצר. האפליקציה בעברית מאפשרת הפעלה ותכנות נוחים, ובנוסף חיווי מלא של צריכת החשמל, המתח וההספק, וכן תובנות שונות המאפשרות תחזוקה טובה יותר של מכשירי החשמל וחיסכון משמעותי בחשמל.

אם אתם רוצים להפוך את הבית שלכם לחכם, עשו זאת בחוכמה.

Comments are closed.

נגישות